Blog 11 Panama, de eigen reis!!

05-02-2022
  • Nou het was dus zover we zijn aangekomen in Panama we voeren een rustige rivieroever binnen. Voor we het wisten kwam er al een bootje naast ons varen met locals die graag ons afval wilde ophalen in ruil voor geld. Als we voor anker gaan moeten er altijd allerlei dingen gebeuren zoals, zeilen inpakken, het zon- en regenscherm ophangen, het schip helemaal brandschoon maken en van zout verwijderen en natuurlijk niet te vergeten: als echt alles klaar is mag de zwemtrap naar beneden zodat we lekker kunnen zwemmen.
  • "S nachts kunnen we dan ook heerlijk onze hangmatjes aan dek ophangen, zodat we binnen ons niet kapot hoeven te zweten in de hutten.
  • We lagen in Portobelo hier hebben we nog een keer vrije tijd gehad. Toen hebben we lekker het dorpje verkend en natuurlijk eten ingeslagen en naar huis gebeld. We hebben ook een supermooi oud fort bezocht, waar we naar de zonsondergang hebben gekeken. We hebben ook een excursie gedaan in portobello we zijn door onze geweldige Italiaanse gids Francesco met onze kajaks door de mangrove geleid. We zijn eerst over een jungle rivier gepeddeld waarbij een kajak al was gekapseisd. Even later voeren we de mangrove binnen en peddelden we heel rustig door het kleine stroompje omringd door enorme bomen met duizenden wortels die in het water verdwenen. Daarna stapten we uit onze bootjes en maakten we een kleine wandeling door de jungle waar we zelfs een paar brulapen hebben gezien. Even later kwamen we aan op een supermooi verlaten strandje hier hebben we geluncht, gesnorkeld en lekker gezwommen. . Francesco heeft ons ook heel veel verteld over de jungle en de dieren die erin leven. Een paar dagen later was het tijd voor het grote moment waar iedereen lang op heeft gewacht: de eigen reis.
  • De groepjes waren al bekend gemaakt en de lonely planets doorgenomen. Iedereen stond met zijn overvolle backpacks en het groepsgeld op het middendek wachtend totdat de bijboot hen zou ophalen. Mijn groepje was als laatst, dus we waren super blij toen we uiteindelijk op de steiger en we ons afvroegen wat nu? Maar daar hebben we natuurlijk al heel lang over nagedacht. Onze eerste bestemming was Panama City. Maar eerst gingen we wat reis snacks kopen en simkaartjes om lekker de hele reis onbeperkt te kunnen internetten. We stapten in de bus met nog 3 andere groepjes naar Panama City in de bus kregen we te horen dat er een ander groepje per ongelijk in Colon was uitgekomen de enige stad waar we niet naartoe mochten.
    Bij ons ging het goed; In panama stad aangekomen werden we voor een gigantische mall gedropt hier hebben we lekker gegeten en in winkels gekeken. Hier hebben we natuurlijk ook een snelle stop bij de Mac gemaakt, dat kunnen we natuurlijk niet missen. We gingen ook meteen op zoek naar een hotel maar dat ging niet zo soepel omdat alle hotels in panama City best duur zijn. Uiteindelijk kwamen we uit bij een goedkoop hotel midden in de drukke stad het was gelukkig wel maar even lopen verwijderd van het oude centrum. Het hotel had ook een best leuk dakterras waar je de hele skyline kon zien. Na 2 nachten in Panama City hadden we het wel gezien. We zijn voornamelijk door het oude centrum gelopen en even langs de skyscrapers gegaan. Maar na de reis op de boot was Panama wel een drukke stad.
  • De volgende bestemming was El Valle d'Anton. We stapten weer in de typische kleurige kleine shuttlebusjes die je door heel Panama kunt vinden met doorgedraaide chauffeurs en een enorme bas in de muziek. We reden over het panama kanaal en door het binnenland van panama toen we aankwamen in een super rustig mooi groen dorpje. We kwamen aan bij een heel leuk hostel waar we 2 nachten zijn verbleven en heerlijk hebben gechilld. We hebben zelf gekookt vooral pasta en pannenkoeken en ook veel gepraat met de andere mensen in het hostel. Die raadden ons aan om de sunset hike te doen met hun. We werden eerst met een typisch panamees schuttle busje bij de berg gedropt. Het was een supermooie wandeling over een bergrug waar je aan de ene kant de stille oceaan zag en aan de andere kant het uitgestrekte glooiende binnenland van Panama. Op de top van de berg kon je supermooi de zonsondergang zien. We hebben ook nog in de jungle geziplined en gezwommen in een supermooi natuurlijk bergbad.
  • De 3e dag in het dorpje zijn we gaan fietsen. Toen voelde ineens iedereen zich weer helemaal Nederlander en gelukkig was niemand het verleerd. Daarna was onze volgende bestemming San Carlos. Hier hadden we een huisje gehuurd dat 10 meter van het strand van de Stille Oceaan lag, . Het was echte en super chill huisje met een hele grote tuin met een boomhut en een terras. Er lag ook nog een surfshop naast, waar we onze borden konden huren om te gaan surfen. We zijn 2 dagen gaan surfen wat sommigen beter lukte dan anderen maar aan het eind van de reis kon iedereen op zijn bord staan. De man van ons hostel had ons ook aangeraden om naar een soort rivier in een canyon te gaan waar we konden zwemmen wat echt heel mooi was. Hier hebben we dus ook een dagje aan besteed dat we gemixt hebben met shoppen in de lokale mall en natuurlijk een bezoekje aan de Mac. Voor de rest hebben we nog een dag gevuld in het huisje van niks doen en uitslapen en natuurlijk filmavonden. De laatste avond waren we uitgenodigd door de mensen van het huisje bij een heel lekker lokaal restaurant. Dit was de laatste avond van de eigen reis. De laatste dag hebben we onze spullen gepakt, de was gedaan en doorgereden naar Panama City en dan naar wat velen toch weer verlangden ons eigen huisje op het water: de Thalassa. Een paar dagen na aankomst op de Thalassa was het de laatste keer zwemmen van SaS. Sommigen zagen dit echt niet zitten en besloten om in de haven bij aankomst in Nederland nog te gaan zwemmen. Daarna ging dus het anker op en gleden we de baai uit.
  • We gingen eerst naar een jachthaven in de buurt van colon, bij de ingang van het Panama Kanaal, waar we allemaal supergrote schepen voorbij zagen komen. Hier hebben we stores bijgevuld en nu echt voor de laatste keer met thuis gebeld, voordat we vertrokken op ons een na laatste grote avontuur van SaS;  de gevreesde oversteek van Panama naar de Azoren.
  • Ook hier weer een cliffhanger want ook deze etappe verloopt niet als verwacht: maar hierover later meer!!