Blog 10: via Curaçao naar San Blas Eilanden

29-01-2022

Na een spetterend nieuwjaarsfeest waarbij we om 12 uur in de nacht allemaal kapitein Sam achterna sprongen de zee in, voor een heerlijke nieuwjaarsduik, werd er op 1 januari het anker gelicht en vertrokken we naar Curaçao. Het was een kort nachtje en iedereen moest weer een beetje wennen op zee, dus waren er sommigen weer zeeziek. Het is na wat langere tijd voor anker ook wel weer heerlijk om te varen. Na een dag of 5 zeilen kwamen we aan in Willemstad. Hier werden we getest op corona. Na 2 dagen mochten we aan land en kregen we een dag vrije tijd en gingen we naar het Kura Hulanda museum (over trans Atlantische slavernij). Hier kregen we een rondleiding.
I.v.m. het hoge aantal corona infecties op Curaçao werd besloten snel Willemstad te verlaten en koers te zetten naar de San Blas eilanden.

Na een korte zeiltrip van een kleine week kwamen we aan in het paradijs: de San Blas. Het was een prachtig gezicht om de archipel in te varen van honderden kleine eilandjes gevuld met palmbomen. We gingen eerst naar het hoofdeiland. Daar zijn we ingeklaard en zijn daarna doorgevaren naar een klein eiland vol palmbomen waar we onze survival 3-daagse gingen doen. Tijdens de trip daarnaartoe vroeg Sam aan ons: wie is er wel eens van een varend schip afgesprongen? Er gingen toen geen handen omhoog, dus was het een mooie first timer. Om de beurt sprongen we van het bovendek van de Thalassa af in het warme water rond de San Blas eilanden. Toen we aankwamen bij het eiland moesten we eerst het schip netjes maken. Het anker ging uit en alle zeiltjes werden ingepakt. Dat duurde wel even want het inpakken van de razeilen bungelend op grote hoogte vereist hoge motorieke skills.
Daarna konden we lekker zwemmen en gingen we ons voorbereiden op onze 3 daagse survival op het onbewoonde eiland wat helemaal niet onbewoond was. De San Blas eilanden zijn namelijk het thuis van de Kuna indianen die hier al eeuwenlang wonen. Op dit kleine eilandje woonde 1 Kuna familie, waar we ook kennis mee gemaakt hebben. Bij het maken van de paklijst was een grote verdeling tussen de mensen die zo veel mogelijk wilden meenemen en de real survivalers die het juist zo weinig mogelijk mee wilden nemen om hun ware overlever naar boven te halen. Uiteindelijk kwamen we op het eiland iedereen begon meteen een kamp op te bouwen. Samen met de andere jongens hebben we aan het strand tussen de palmbomen onze hangmatten opgehangen en een chill kampvuur gemaakt. Daarna kwam het volgende dilemma op: eten. Samen met wat andere jongens besloten we om te gaan vissen. Dit betekende wel dat we eerst een uur lang het enorme visnet moesten uitrollen. Na een tijdje intensief gevist te hebben kwam er een haai in ons net. Iemand dook er als een soort Freek Vonk op af en haalde hem uit het net. Kort daarna vingen we er nog 1. De 2 haaien gemixt met rijst, bonen en heel veel zout vormden samen ons avondeten. De volgende dag hebben we nog heel veel gezwommen, een rondje eiland gedaan (kennis gemaakt met de muggen en zandvlooien), gekookt op het kampvuur en gevist met de mannen. Na een spoedcursus fileren, heb ik mijn zelf gevangen vis gefileerd, wat heel leuk was om te leren. De 3e dag hebben we nog wat gesnorkeld en keerden we terug naar onze heerlijke Thalassa. Velen waren wel klaar met het vrij eentonige eten, een gebrek van zoet water in hun haar en een aanwezigheid van zand echt overal

Na een week op de San Blas eilanden vertrokken richting het vaste land van Panama. Na een halve dag zeilen kwamen we aan in het stadje Portobelo. Het was een prachtig baaitje in de monding van een rivier. Hier hebben we een excursie gedaan waarbij we zijn gaan kanoën. We zijn door onze geweldige Italiaanse gids Fernando door de mangrove geleid. Na een korte jungle hike kwamen we aan op een prachtig verborgen strandje. Hier stond een schuine palmboom die zich boven het water uitstrekte. Ik probeerde hier natuurlijk meteen in te klimmen. Alleen werd ik door mijn grote vriend de zwaartekracht compleet verrast en eindigde dit avontuur in het water. We hebben hier ook nog lekker gesnorkeld en gechilld. Na een paar dagen gevuld  met zwemmen en snorkelen kwam de grote dag van de eigen reis door Panama. Verdeeld in kleine groepjes zouden we met onze backpacks door Panama trekken. Cliffhanger: hoe dit avontuur afloopt kun je lezen in mijn volgende blog.