De route


12.000 zeemijl in 6 maanden 

We vertrekken half oktober vanuit Nederland en varen naar het zuidwesten. Zeilen in het Noordzeekanaal in de herfst is altijd een uitdaging. Afhankelijk van weer en wind kan de kapitein besluiten om in Frankrijk, Engeland of Spanje te stoppen om betere weersomstandigheden af te wachten.

De eerste officiële bestemming is Tenerife, één van de Canarische Eilanden. Hier beklimmen we El Teide, de vulkaan die voor het ontstaan van het eiland heeft gezorgd. Later varen we verder naar het zuiden naar West-Afrika. Op São Vicente, één van de eilanden in de Cabo Verde archipel, kopen we vers fruit en verse groenten voor de grote oversteek over de Atlantische Oceaan naar Dominica. Hier lopen we door de jungle naar de Boiling Lakes en brengen we een paar dagen bij een lokale gemeenschap door.

Na wat eilandhoppen tussen verschillende Bovenwindse Eilanden bereiken we Curaçao, waar we weer even een klein stukje Nederland vinden. Vervolgens gaan we nóg verder naar het westen. In Guna Yala, een autonome regio in het oosten van Panama, bezoeken we het paradijs: witte stranden, blauw water, koraalriffen en palmbomen. Ietsje verder naar het westen worden we in Panama aan land gezet en moeten we zelf het land doorkruisen. Het schip wacht op ons aan de andere kant van het land bij Bocas del Toro. Zorgen dat we op tijd zijn!

Na Bocas begint de reis naar huis. Voor het eerst in maanden varen we een noordoostelijke koers en varen we richting Cuba. We zullen dit unieke land zelf kunnen ontdekken tijdens een eigen reis met een groepje medestudenten. Bermuda is de volgende bestemming en we zullen nooit twee landen zien die meer verschillend zijn dan deze laatste twee. De tegenstellingen zijn enorm.

Na Bermuda steken we weer de Atlantische Oceaan over en bereiken we de Azoren. We hebben de Europese Unie weer bereikt, ook al zitten we op een eiland midden in de oceaan. Op Faial bereiden we ons voor op het laatste stukje zeilen naar het vasteland, waar we half april aan zullen komen.

Disclaimer: de route ligt min of meer vast, maar de genoemde bestemmingen zijn te allen tijde onder voorbehoud. Er wordt steeds door de kapitein en onderwijscoördinator aan boord een afweging gemaakt of een bestemming wel of niet aangedaan wordt.